rockiiebooi

Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

min häst historia! (yy´

Av Emma Knutsson - 15 januari 2011 10:54


tänkte berätta lite om hur jag har det med hästen nu & hur jag fick han på foder. :)


innan jag hade Rockyy på foder hade jag en b-ponny som hette Paella. Det var sista året 09 & jag hade henne på ett ridläger för sista gången.


Ett tag innan så hade KRUS haft en uppvisning & jag ville såklart ha Paella men det gick nt, hon var för liten. Eftersom alla andra hade d-ponny eller storhästar. Den ända hästen som jag kunde rida var Rocky. Jag tyckte han var en skumpig häst & var nt glad över att få rida han + att han var stor för mig då (tyckte jag). Men det fick gå för denna gången. Tiden gick & det var dags att byta häst. Rocky var den häst som var ledig. Jag hade hört massa grejer om att han var hopprädd, jag såg att han var mkt osäker & väldigt rädd när någon ville klappa han i huvudet. På hoppträningarna hade han stannat många gånger. Jag som älskar att hoppa, hur ska jag kunna rida en hopprädd häst?

Jag pratade med folket i stallet om att ha han på foder & fick alltid svaret " han är perfekt för dig, ni kommer komma långt!"

Så jag gav han en chans & tog han på foder. Sommaren började närma sig sitt slut & vi slulle åka hämta han med lastbilen. När vi kom hem så skulle inga hästar ut & jag tog chansen att lära känna han. Vårt förtronde bötjade skapas..


De första lekitionerna gick nt så bra men vi utvecklades i både hoppningen & dressyren. När jag fick han så var en otroligt nervös när man skulle hoppa, man var tvungen att verkligen hålla om med skänkel för att komma över ett 40 cm hinder. Han var verkligen osäker & det fanns inget självförtronde .

Du var redan duktig i dressyren men behövde ha samma självfötroende i hoppningen, du hade ju hoppat 1,20 som ung. Vår första & andra dressyr tävling vann vi, vår första 50-60 runda kom vi runt felfritt & vi utvecklas hela tiden. Vi tar ett steg mot vårt mål. Vi har hoppat en 60-70 bana på hemmaplan, vi kom lite snett in på 4:an & det var mitt fel så vi gjorde en volt & hoppade klart hela banan. Vi får nt glömma vår Pay and Jump. Vi hoppade  en 60 runda där vi kom snett på det sista nr 13. Men han hade hoppat av ren självsäkerhet & du var stolt över dig själv. Jag var stolt över dig. När vi gick ut så hade han öronen framåt & du gick med riktig stolthet i kroppen.

Tänk han har stannat på en bana på 40 cm & nu är är han nt osäker utan kör för att klara det för sin egen & min skull & skänklarna kan man lätta på. (aa´

Sen tävlar vi ju i ridskolan ponny lag i Knock Out Dressyr. Vi  tävlade första lokala tävling när vi hade gått vidare från förra omgången i sommras. Vi var första startannde. Jag trodde han skulle vara nervös för att han var ensam på framridninggs banan utan dina kompisar men nej du hade fokus på mig & helt plötsligt skulle vi in på banan. Han var lite titig, det var ett nytt ställe. När resultaten kom då var jag nöjd & tänke " gud vad jag är stolt över dig, vi har kommit så långt!". Från att vara en osäker,nervös & allmänt rädd när man klappade dig i ansktet till att du hoppar av ren själsäkerhet & för att du nu tkr hoppning är roligt. Att du nt är nervös utan bara gör ditt bästa & att man nu kan pussa dig & klappa dig i ansiktet utan att du drar bort huvudet. För mig är det en stor skillnad, nu får du den kärlek & berömet du förtänar & det gör att du vågar & vi utvecklas & kommer närmare vårt mål hela tiden.


i mina ögon är du speciel, underbar & älskade av mig.

jag älskar dig vännen!

<3


Vi har ju nt kunnat komma ut nu så mkt i vinter men det ska vi ändra på i vår, vi ska tävla dressyr & hoppning, vi ska forsätta att utvecklas!




lite bilder från tävlingar hemma & tränigar (vissa är från förra året). Har inga dressyr men det kommer nog i vår.:))

& på Paella oxå.

                                                                   Vår första hopptävling tsm:


                                     Paella:



          

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Knutsson - 20 augusti 2014 19:25


   

Av Emma Knutsson - 25 september 2011 14:47

okej nu har jag bestämmt mig hur det ska bli med denna bloggen. blir att ha denna som extra in case if dena andra läggs ner. :) men ni kan följa mig & rocky på: www.klabbarpsmupparna.bloggplatsen.se   :D //puss&kram ...

:/

Av Emma Knutsson - 1 september 2011 23:17

vet nt om jag ska lägga ner bloggen helt eller bah ta en stor blogg paus tills jag får tbx mitt intresse.:/ känner att man måste uppdatera ca 2-3 ggr i veckan för att det ska bli roligt att läsa. & jag har ju hästen på den andra & orkar liksom nt...

:)

Av Emma Knutsson - 20 augusti 2011 17:51


hoppade två studs & gick över cavaletti på träningen i torsedes. gick verkligen super! ^^ lyfta bra i cavalettin & hoppade oxå bra i serien.. :*) kom dock lite fel de två gånger när vi hade höjt men kom rätt en sista gång & jag var nöjd. :D b...

Av Emma Knutsson - 18 augusti 2011 16:00

gjorde nt mkt igår innan jag & sara stack till stallet vid 4. ^^ sara tränade Natural Horsemanship med älton & jag stog mest & pussade på hesten. ;pp nä men han har flyttat igen. (yy´ står i gamla jocke stallet/privat stallet, hoopas vi slipper...

Ovido - Quiz & Flashcards